Skolchefen blickar tillbaka

Publicerad 2015-08-24

Efter 45 år på KTH går Stellan Lundström i pension. Han började som student 1970. Pojkdrömmen att bli lantmätare uppe i Umeå fick stå tillbaka för andra möjligheter som dök upp.

- Efter grundutbildningen blev jag kvar på institutionen som assistent som det hette på den tiden. Jag deltog i undervisning, skrev lite och blev den första att disputera i ämnet Fastighetsekonomi. Avhandlingen handlade om lönsamhet för kommersiella fastigheter.

- Det här var 1981 och fastighetsmarknaden började komma igång på allvar. Utan att ha planerat det lade jag grunden till väldigt mycket av teorierna som blev tongivande. Kunskap som jag och kollegor genererade var unik på den tiden. Vi började utbilda fastighetsekonomer och några år senare även erbjuda uppdragsutbildning för branschen.

Stellan reflekterar att han redan då, för 25-30 år sedan, med lyhördhet för omvärldens behov ägnade sig åt det som nu kallas impact.

En milstolpe i karriären var när Stellan fick regeringens uppdrag att ta fram principer för fastighetsvärdering. Det var 90-tal och fastighetskris, utifrån Stellans arbete skulle banker nära fallrepet värdera sitt fastighetsbestånd.

- Jag tänkte att det var väl lugnt, men visade sig vara ett uppdrag jag aldrig glömmer. När Wallenberg ringde sent på kvällskvisten och ville prata, gick det upp för mig att det var mina värderingsprinciper som avgjorde om banken skulle leva eller inte. Plötsligt var jag en väldigt efterfrågad person.  Jag begrep inte från början vad jag gav mig in på, men i efterhand är det en fantastisk erfarenhet som jag är stolt över.

En annan färgstark merit är deltagandet i militära världsmästerskapen i skidskytte i Libanon på 70-talet. Att kvala in där var inte heller någon medveten satsning, men det blev så. Med en farbror som är OS-medaljör i skidor finns påbråt.

Under åren som skolchef har skolan nästan fördubblats volymmässigt, en utvecklig man ser på fler av KTH:s skolor. Trots detta är skolchefsjobbet inget heltidsjobb. Bondpojken från inre Norrland får ibland påminna sig om att det är han som är chef.

- Jag hade inte en tanke på att bli skolchef, men frågan var ju smickrande och jag tackade ja. Det är lite speciellt, inget företag på stan med 700 anställda har en VD på deltid, men tanken är ju bland annat att man ska kunna forska parallellt också. Att vara skolchef är också att ha medarbetare, och där har det skett en professionalisering de senaste 10 åren.

Som framtidsutmaningar nämner Stellan internationaliseringen, att vi konkurrerar på en global arena. Och samtidigt finns ett stort tryck på att lösa en ganska lokal arbetsmarknads kompetensbehov.  Näringslivet i Mälardalen behöver nya krafter.

- En annan utmaning är att kunna nyttja skolans stora potential. Skolans arkitekter, naturvetare, humanister och samhällsvetare utgör en enorm potential för att forska och lösa samhällsproblem om man bara lyckas luckra upp stuprören som grundar sig i olika kulturer.  Att Arkitekturskolan flyttar till campus leder förhoppningsvis till mer utbyte och samarbete.

Tillbakablicken på KTH rymmer givande möten med väldigt många trevliga och kunniga människor. Nästa skolchef önskas lycka till och får några råd på vägen:

- Försök inte vara Stellan Lundström, var dig själv. Försök behandla alla lika, ge samma förutsättningar för utveckling. Det gäller att hålla ihop bygget och visa respekt för alla inriktningar i en organisation med ständiga rörelser.

Taggad som:
Till sidans topp